Per spoor gaat het sneller

Het door China geїntroduceerde “Belt and Road Initiative” (BRI) behelst een logistiek systeem dat landen over de hele wereld met elkaar verbindt door de ontwikkeling van China Railway Express (CR Express). Het is een doeltreffend initiatief om de wereldhandel te bevorderen, vertelde Wang Wei, director-general of the Institute for Market Economy at the Development Research Center of the State Council van China, in een recent interview aan het Belt and Road Portal.

Wang Wei

De uitbreiding van de spoorlijnen tussen China en Europa en het toenemend aantal treinreizen hebben de afstand tussen China en andere regio’s, waaronder Centraal-Azië en Europa, verkleind, waardoor effectievere logistieke verbindingen en handelsuitwisselingen zijn bevorderd.

Volgens Wang volgt China’s huidige logistieke connectiviteit een multi-channel ontwikkelingspatroon, waarbij de CR Express een zeer belangrijk handelskanaal is geworden met goed ontwikkelde logistieke verbindingen.

“Dankzij CR Express-diensten kunnen Chinese goederen op een efficiëntere manier geavanceerde markten over de hele wereld binnenkomen,” zei Wang.

Vroeger duurde het bijvoorbeeld meer dan 40 dagen om goederen uit steden in Centraal- en West-China over zee naar de Europese markt te vervoeren, terwijl dat nu nog maar ongeveer 10 dagen duurt met de CR Express-treinen, zei ze. “Dit zal het concurrentievermogen van de goederen in de regio vergroten en de regionale ontwikkeling verder bevorderen door verbindingen met hoogwaardige markten tot stand te brengen.”

CR Express-treinen hebben ook goederen van Europese en Centraal-Aziatische landen naar China gebracht, waardoor deze landen kunnen delen in China’s ontwikkelingsmogelijkheden, zei Wang, eraan toevoegend dat het volume van westwaartse en oostwaartse vracht op de China-Europese goederentreinen steeds evenwichtiger wordt.

“Het vrachtvolume is bijvoorbeeld vrij groot op terugkerende treinen die door de haven van Manzhouli in de Noordoost-Chinese provincie Heilongjiang rijden,” merkte Wang op.

Van begin 2020 tot eind september reden er van en naar de haven van Manzhouli 1.229 goederentreinen tussen China en Europa met bijna 110.000 containers, een stijging van 43,1 procent op jaarbasis, zo melden de media.

“Door de ontwikkeling van de BRI is het van vitaal belang om een logistiek systeem op te zetten dat landen over de hele wereld met elkaar verbindt,” merkte Wang op. Dit zal niet alleen de stabiliteit van de wereldwijde industriële en toeleveringsketens waarborgen, maar ook de soepele ontwikkeling van zowel binnenlandse als internationale economische cycli bevorderen, waardoor China’s nieuwe ontwikkelingspatroon van “dubbele circulatie” sterk wordt ondersteund.”

In de toekomst zal de exploitatiemodus van de CR Express naar verwachting evolueren van point-to-point naar hub-to-hub, wat betekent dat meer steden in China zullen worden omgevormd tot belangrijke hubs voor CR Express-treinen, zei Wang, waarbij zij opmerkte dat dergelijke hubs zullen helpen om goederen uit het hele land effectiever te integreren en de kwaliteit van de exploitatie van de goederentreinen te verbeteren.

“Tegelijkertijd zou ik willen voorstellen dat de CR Express-diensten ook in Europa belangrijke logistieke knooppunten vestigen,” zei Wang.

Op die manier kunnen Chinese goederen effectiever worden gedistribueerd met behulp van lokale logistieke netwerken, wat ook zal helpen bij de accumulatie en integratie van Europese goederen om een beter evenwicht te bereiken tussen uitgaande en inkomende CR Express-treinen, zei ze.

Gepubliceerd op 23 maart 2021 en vertaald van het Belt and Road Portal. Klik op de afbeelding voor de weblink.


Delen...